BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Nov 22, 2013

Ingatan kita




Ingatan atau memori kita ni susah untuk diterangkan dan susah untuk faham bukan?
Tidak semua peristiwa yang kita lalui sebelum ni kita dapat ingat. Kekadang peristiwa yang kita tidak mau ingat, kita akan ingat, kekadang juga peristiwa yang kita mau ingat, ia hilang begitu sahaja dalam ingatan kita. Mungkin ada something wrong yg berlaku kat otak kita..


Ingat lagi tak apa yang kita buat pada hari isnin tarikh 12.11.12 ? Bermula dari bangun tidur sampai nak masuk tidur balik, ingat tak? Pasti tak boleh ingat semuanya bukan? Tapi ada juga orang yang boleh ingat semua perkara yang dia buat walaupun sudah bertahun-tahun lamanya, dia boleh ingat apa yang berlaku pada mana-mana tarikh, bila-bila ja dia boleh ingat baju apa yang dipakai, apa yang dia makan time tu, apa yang dia dengar… kita ni belum tentu ingat semua perkara yang berlaku semalam..  Itu kita namakan sebagai ingatan autobiografi atau autobiographical remembering. Ini tajuk yang baru aku belajar minggu lepas dalam kelas otak dan tingkahlaku. Yang mengajar Dr. Awang, satu-satunya lecturer yang cakap sangat laju, bagaikan tidak ada jedanya.. tapi faham ja apa yg diajar, Cuma kadang2 tak dapat nak tangkap.. Itu salah otak aku atau orang lain juga berasakan hal yang sama spt aku? Haha..


Ok, berbalik kepada tajuk td.. Betul ka ada orang yang boleh ingat semua? Mcam mana dia boleh jadi macam tu? Kalau dia boleh ingat semua bermakna semua yang dia baca, dia boleh ingat? Tak ke peningnya? Aku pon dah rasa pening ni.. pening mencari jawapan.. rasa nak jadi macam dia ja sekejap, nak rasa apa yang dia rasa bila diberi kelebihan macam tu.. lepas tu aku balik kpd diri aku yang asal.. (ingat power rangers ke nak bertukar2 ni)


Lecturer bertanya zaman manakah yang banyak kita ingat?

Mungkin ramai yang kata zaman remaja, sebab zaman remaja lah yang banyak sangat mencipta kenangan2 yang tak dapat kita padam dalam ingatan, zaman kita dengan kawan2, dengan buah hati, berseronok, berpoya dan bermacam-macam hal lg.. tapi aku tak, ia zaman aku mengalami kecelaruan.. apa yang aku celarukan? Malas nak cerita, aku tak nak ingat kenangan yang tidak membahagiakan aku.. Cuma hal yang betul2 bermakna jela yang ingat berbanding banyaknya pada zaman kanak-kanak.. Kalau waktu dapat diputarkan, aku pilih kembali ke zaman kanak-kanak, skip zaman remaja.. terus sambung umur 18 ke atas.. (istilah “kalau” semuanya boleh). Sungguh indah zaman kanak-kanak bukan? lebih-lebih lagi yang berasal dari kampung, itu zaman “Hak bermain, hak kita”.. sebab berhak la kena rotan dengan abang, cubit lg.. ia bukan hukuman sebab melakukan kesalahan ia hukuman yg bermaksud jangan ada lagi result exam yg seteruk result UPSR.. haha..amik kau fara.. 




0 COMMENT. ( ^_^ ):