BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Sep 16, 2012

Adakah Keikhlasan Itu Boleh Diukur??


Keikhalasan itu penting


Assalamualaikum... Hai.. memandangkan baru start sem dan masih dalam proses menyusun jadual kelas dan program.. Aku takde keje lain, mengadap laptop je keje aku..

Hari ni aku nak tahu pasal keikhlasan pulak... Adakah Keikhlasan seseorang boleh diukur?? jawab...jawab...

Maksud Ikhlas disini ialah melakukan sesuatu kerana Allah S.W.T. dan niat kita kerana Allah. Kalau kita melakukan sesuatu tu tanpa keikhlasan maknanya sia-sia saja apa yang kita lakukan tu. Contohnya, kita menderma dengan nilai yang tinggi semata-mata nak tunjuk kita ni baik dan tidak kedekut. Astaghfirulahalazim.... Kita kena betulkan niat kita tu...mendermalah dengan hati yang ikhlas kerana Allah..menderma sebab nak bantu hamba Allah yang tidak bernasib baik.. Tapi untuk wujudkan keikhlasan tu susah kan... Sebab apa?? Sebab keikhlasan itu melibatkan hati kita, hati kita ni seni, ada macam2.. ada nafsu yang jahat yang tersembunyi, ada suara yang berbisik2 untuk kita bersikap sebaliknya...maklumla kita ni manusia..

So, boleh ukur ke tak ikhlas tu???

Bagi aku la, ia tidak boleh diukur sebab ia melibatkan hati seseorang. Kita mana tahu baca hati orang kan sama ada dia ikhlas ke tak. tapi kita hanya dapat menjangkanya saja, kalau kita teka tu tepat, tepat la..kalau tak...tak la.. Macam jawab soalan yag kita tak faham la, kalau kita tak berapa nak faham dan tahu soalan tu kita just goreng ja...

Tapi ada jugak kita boleh lihat tahap keikhlasan seseorang melalui bahasa tubuh diorang.. Lihat bagaimana bahasa tubuh diorang respon kat kita dari segi air mukanya, percakapan dan gerak gerinya. Macam kamu semua yang tengah bercinta ni, kamu tahukah pasangan kamu tu ikhlas ke tak menyayangi kamu?? apa niat dia tu?? adakah dia bercinta dengan kamu kerana rupa kamu yang cantik, harta kamu yang banyak, ataupon sikap kamu tu.... Percayalah seseorang yang mencintai pasangannya kerana Allah itulah cinta yang suci. hehe..


So, akhir kata.. biar Allah saja la yang menilai tahap Keikhlasan kita...
Ok, Assalamulaikum..




0 COMMENT. ( ^_^ ):