BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Sep 16, 2012

6 Tips Redakan Konflik dengan Si Dia.

Assalamualaikum para pembaca yang disayangi... hari ni aku nak share tips2 untuk redakan konflik dengan si dia... Mesti antara kamu2 yang sedang bercinta sering dilanda konflik dengan orang yang kamu sayang kan.. walaupon masalah punyerlah kecil tapi konflik tu tetap timbul juga tanpa kita sedari... Tapi untuk mengelakkan hubungan kamu menjadi keruh, ada tips2nya... Ikuti tips2nya...


1. MENGALAH.

 Tak kirala antara kamu berdua, salah sorang kena ada yang mengalah ok, kalau masing2 nak tunjuk ego, ia akan mengeruhkan hubungan kalian. Ingat..mengalah tu bukan beerti kita kalah atau salah. Itu salah satu cara untuk elakkan masalah kalian bertambah rumit.


2. TIDAK EMOSI.

Bila kita marah kita selalu emosi tak tentu pasal kan. Susah nak kawal emosi marah ni kan.  Boleh meletop dunia. Tapi sebaiknya kalau korang taknak konflik korang tu sampai meletop cuba2 la korang tidak beremosi. belajar kawal emosi kita ya. Jadilah manusia yang cool..hehe

3. MENAHAN DIRI.

Sememangnya kita ni tak boleh nak suh orang lain ikut kepala kita jer. Walaupon pendapat kita ni benar dan dia tak boleh nak terima, cubalah menahan diri kita.  Jangan paksa dia ikut pendapat kita. Demi jaga hubungan sekali sekala kita mengiakan pendapat si dia. Just say ok..



3. TETAP MENGHORMATI.

Kadang2 bila dah marah seseorang tu mesti mengeluarkan kata2 yang negatif kan. Ada juga semasa hubungan ok guna panggilan sayang, abang, bi, papa, mama dan banyak lagi la panggilan yang manis2 tapi bila gaduh panggilan aku, kau, mu dan banyak lagi la yang negatif selalu digunakan. Kenapa er??? untuk elakkan konflik jadi rumit, cuba elakkan guna perkataan atau panggilan yang negatif terhadap pasangan. Nampak sikit yang kita ni hormat kat dia.



4. JANGAN BANYAK CAKAP.

Perlu diingat ya, jangan la banyak cakap semata2 nak bela diri. Hiasi diri dengan relaks ketika berkonflik... Tapi jangan diam saja tak cakap apa2, itu juga tak elok...



 5. SETIAP ORANG PASTI BUAT SALAH.

Kita ni kan manusia menag tak lepas dari buat kesalahan. Kalau kita tahu kelakuan pasangan kita tu salah, tegurla dengan cara yang baik. Dan bagitau kat mana dia salag, sekurang2nya dia tahu dia salah dan dia akan betulkan kesilapan dia tu.. dan kita sebagai kekasihnya kena sokong dia untuk baiki dia punyer sikap...ok dear...




6. JANGAN MEMBESAR-BESARKAN MASALAH.

Terdapat dalam kalangan kita yang sering membesar2kan masalah yang mereka alami. Jangan la jadi tak matang macam tu. Tak nampak macho & cun beb... Kalau kita tahu kita salah, just minta maaf mengaku kesalahan kita dan jangan ulangi kesalahan yang sama. Nak mengaku kesalahan susah kan??? Tu tandanya kita ni ego... Nak ego biarlah bertempat ya dear... Kecilkan masalah tu macam kuman bawah ni...hehe



OK... SEMOGA BERJAYA..^^





0 COMMENT. ( ^_^ ):