BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jun 4, 2013

Tatkala Kemurungan melanda diri.



Aku telah mengambil kursus luar fakulti iaitu penulisan skrip drama/tv dan diberi tugasan menulis skrip. Dalam fikiran aku sudah ada jalan ceritanya tapi agak susah juga ya untuk menulisnya. Ceritaku tentang seorang wanita yang mengidap kemurungan/depresi setelah kehilangan orang yang tersayang. Dia juga bergelut dengan takdir yang sudah tertulis sejak azali lagi. Oleh sebab cerita tu berkaitan dengan kemurungan, aku search kat google, cari sedikit maklumat berkenaan dengan kemurungan. Dalam mencari2 info pasal kemurungan, tetiba aku teringat peristiwa yg berlaku ke atas aku ketika berumur 14 tahun. Aku mengalami kemurungan tapi bukan pada tahap yg terlalu klinikal, aku tidak berapa ingat dengan betul tapi yang aku ingat entah kenapa tiba2 malam tu aku berasa tiada seorang pon di dunia ni yang sayang aku, peduli dengan aku, malam tu aku sedih dan menangis hanya kerana angapan yg tidak benar.

Keluargaku semua sudah nyenyak diulit mimpi yang indah tapi aku menangis bersama dengan fikiran yang kacau. Aku rasa hanya aku sorang ja yang tinggal dalam dunia ni. Adik aku tersedar bunyi tangisan aku, dia bertanya kenapa aku menangis tapi aku tidak jawab pertanyaan itu, aku terus menangis dan menangis. Lalu adik aku biarkan saja aku, biasala orang mengantuk mana peduli dah..

Aku menangis dan tertido.. malam tu aku mimpi buruk.. aku mimpi yang pelik, aku tak tahu sama ada kamu semua pernah atau tidak mengalami mimpi yg sebegini.

Pernah belajar tak dalam subjek sains pasal jirim/zarah2 pepejal-cecair-gas? Mesti belajar kan.. ingat lagi tak susunan zarah macam mana? Pepejal-padat dan rapat, cecair- ada la jugak ruangnya, dan gas- ruang yang banyak dan jauh-jauh.. 

Aku mimpi pasal zarah2 tu la.. aku pon tak tahu kenapa boleh mimpi mcm tu..
Mula2 zarah pepejal yang bulat/molekul tu.. molekul2 tu bergelut antara satu sama lain, maklumlah susunan rapat dan padat. Mereka bergelut sesama mereka, aku juga bergelut dengan mimpi aku tu. Kemudian, Molekul pepejal tadi dapat bebaskan diri mereka dan mewujudkan sedikit ruang antara mereka. Yang aku peliknya, molekul tu daripada atas semakin menuju ke bawah dan ia menunjukkan semakin rapat dengan aku.

Molekul2 tu semua jadi macam cecair yang ada sedikit ruang yang boleh mereka bernafas. Molekul ja yang boleh bernafas tetapi aku lemah, nafasku semakin berkurang. Daripada menjadi cecair, molekul2 tu semua bergelut lagi, bertumbuk antara satu sama lain, nak ruang yang lebih luas dan tak nak terikat dengan susunan mereka. Jadi, molekul2 tersebut berjaya melepaskan diri dan hidup bebas ke huyung hayang beterbangan. Tapi semakin molekul itu bebas, semakin ia menghampiri aku. Nafas aku pon semakin tersesat.

Molekul tersebut meluru ke arah aku.. ibarat tebuan yang bersurai dari sarangnya? Apa yang kamu semua buat? Mesti lari kan.. Rupa-rupanya molekul pepejal-cecair dan gas tu tak boleh berpisah dan berpecah, kalau berpisah dia akan menuju ke arah aku.. lepas tu, aku tersedar dari mimpi , molekul2 tu tak sempat nak sesatkan nafas aku dengan begitu lama..

Aku bangun dan dapati kepala aku pening, jadi sakitla aku waktu tu… pagi tu bila adik2 aku bangun nak g sekolah, dia sedar yang aku ni sakit kepala sebab aku mengerut-ngerut dahi dan pegang kepala, dia inform kak mak aku.. then mak aku belikan ubat.. dia tanya semalam ok ja, knp tiba2 pagi ni sakit.. aku hanya mengeleng2kan kepala tanpa bersuara.. 

Lepas makan ubat pagi tu, aku tak dapat tido sebab teringatkan mimpi yang pelik malam tadi dan mimpi yang ngeri juga bagi aku… ngeri sebab mimpi tu buat aku bergelut, tak boleh bernafas, lemah..

Lepas semua adik2 aku pergi sekolah, tinggallah aku seorang dirumah.. biasanya waktu pagi memang aku dok sorang2 kat rumah pada hari sekolah sebab abah aku p keja, mak aku p bantu makcik aku kat kedai.. aku dok sorang2 waktu pagi dan p sekolah waktu petang..dulu ada sekolah sesi petang utk pelajar tgkatan 1 & 2, sekarang dh xda... Oleh kerana  keadaan aku xmengizinkan aku utk ke sekolah.. itu jadi satu hal pulak.. aku menangis sebab aku tak dapat p sekolah, masa tu aku manusia paling rajin p sekolah...

Apa lagi aku menangis dan terus menangis..


Apa yang jadi kat aku lepas tu? Nanti aku sambung cerita…


0 COMMENT. ( ^_^ ):