BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jan 17, 2013

ANTARA KEBEBASAN EKONOMI DAN KEBEBASAN POLITIK.



Assalamualaikum pembaca tersayang..

Ok, dulu aku pernah terfikir antara kebebasan ekonomi dan kebebasan politik tu yang mana satu yang lebih utama? Yela.. aku tengok ada sesetengah orang yang terlalu taksub dengan politik sedangkan ekonomi dia habuk pon tadak… jangan terasa aku tidak berniat nak mengata sesiapa, Cuma aku kata yang realiti la..

Pastu aku nak selongkar2 la pakcik google manalah tahu dia tahu, pakcik google kan serba maklumat  dan serba boleh… Tapi lepas aku post entry perlukah mahasiswa diberi kebebasan politik? Aku lupa lah pulak nak cari maklumat yang aku nakkan untuk membuktikan kenyataan aku..cehh..perasan..

Sekarang baru ada perasaan nak cari maklumat berkenaan.. bagi korang la kan antara kebebasan ekonomi dan kebebasan politik yang manakah perlu diutamakan dulu? Atau dalam erti kata lain adakah kebebasan politik menghasilkan kebebasan ekonomi? Atau kebebasan ekonomi yang menghasilkan kebebasan politik? Atau adakah terdapat hubungan yang signifikan antara kebebasan ekonomi dan kebebasan politik? * Banyak la pulak soalan kan..poning..

Memang la ada orang kata “ Kata negara demokrasi tapi tak macam demokrasi pon” “ kita kena tuntut, itu hak kita, hak kita tau tak” dan macam macam lagi suara yang aku dengar.. mengertikah mereka makna demokrasi yang sebenar-benarnya…

Terdapat kajian oleh Profesor Milton Friedman mengatakan bahawa kebebasan ekonomi yang melahirkan kebebasan politik.  Dalam bukunya yang bertajuk Capitalism and Freedom mengatakan bahawa:

"Ramai yang menyangka bahawa politik dan ekonomi adalah dua perkara yang terpisah dan tidak berkait. Pandangan ini adalah salah kerana sebenarnya wujud hubung kait yang amat rapat antara ekonomi dan politik . Aturan ekonomi mempunyai dwifungsi dalam mewujudkan masyarakat yang bebas. 
 Pertama, kebebasan ekonomi itu sendiri merupakan salah satu komponen kebebasan yang yang lebih besar dan maka itu kebebasan ekonomi boleh dianggap sebagai satu matlamat yang tersendiri.  Kedua, kebebasan ekonomi adalah satu alat yang wajib wujud dalam usaha mencapai kebebasan politik."

Terdapat juga kajian yang mencari faktor penyebab macam soalan kat atas adakah kebebasan politik yang menyebabkan kebebasan ekonomi atau sebaliknya?

Hasil kajian tersebut mendapati bahawa kebebasan ekonomi menghasilkan satu taraf hidup yang lebih baik, dan seterusnya menghasilkan kebebasan politik tetapi kebebasan politik tidak semestinya menghasilkan taraf hidup yang lebih baik. Tafar hidup yang baik merupakan faktor penting untuk mewujudkan kebebasan politik. Dan untuk melahirkan taraf hidup yang baik mestilah kena ada kebebasan ekonomi.

Ok, untuk contoh yang lebih mudah, kalau  kita ni hidup dalam keadaan yang memaksa kita berfikir bagaimana untuk menampung kos sara hidup, mestilah kita tak ada masa nak terlibat dalam politik atau berusaha nak membuat sesuatu perubahan politik. Lagipun kita dan terbiasa dengan pemberian kemudahan yang diberikan oleh pemerintah kita. Contohnya kemudahan sekolah, kemudahan kesihatan macam klinik 1M tu, harga barang pon dikawal xbagi harga terlalu tinggi dan subsidi pon diberi untuk diskaun. Jadi kita ni manusia mestila ada rasa berterima kasih kan, kalau xda tu x au la nak cakap apa. Jadi kita xhiraukan sangat kalau kebebasan politik tu disekat.

Jadi boleh dikatakan disini rakyat yang terlalu sibuk mencari nafkah, membanting tulang  untuk menyara hidup mereka, dan mencari sesuap nasi jadi mana mungkin rakyat  ada masa nak berbuat sesuatu terhadap cengkaman politik mereka. Tambahan lagi pemerintah kita terus menerus memberi ganjaran kepada kita.

Jadi kesimpulannya disini, jika kita mahu membentuk sebuah negara yang bebas dari segi politik mahupon sosial, kita perlu pastikan negara kita juga bebas dari segi ekonomi. Jadi cadangan oleh pengkaji jika kita mahu membentuk suasana politik dan sosial  yang lebih bebas di Malaysia, maka kita harus memastikan wujud kebebasan dan kemakmuran ekonomi dahulu. Kalau rakyat benar2 selesa dengan kualiti kehidupan mereka, jadi mereka pun akan turut sama untuk membuat perubahan dalam sistem politik dan sosio budaya negara.

Ok, aku rasa dah panjang berjela post ni, Larat ke orang nak membaca..? apa2pon..lepas baca fikir2kan..hehe.. aku rasa dah poning dah bila sentuh bab politik.. Macam2..





0 COMMENT. ( ^_^ ):