BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Sep 28, 2012

Perlukah Mahasiswa diberi Kebebasan Berpolitik.??

Mahasiswa-Politik- Tingkahlaku-kuasa.



Pilihan raya kampus dah berakhir.... dan keputusan dah pon keluar... Tujuan aku post ni bukan untuk memberitahu aku berada di pihak mana... aku ingin bertanyakan satu soalan..sape yang nak jawab, jawab di ruangan komen, kalau no komen, is no komen la...hehe

Soalannya berbunyi perlukah mahasiswa diberi kebebasan berpolitik??

Sejak dua menjak ni aku tengok ramai mahasiswa yg terlibat dgn politik bukan dalam kampus sahaja malah luar kampus...
Bagi aku la kan, aku tak setuju kalau mahasiswa diberi kebebasan berpolitik...tp bukan 100% xsetuju...ada tempat mahasiswa tu perlu bersuara kan....

Kita renungkan balik, apa tugas, fungsi , peranan kita sebagai mahasiswa...  motif dan sebab kita belajar...
aku belajar ni untuk apa er..???erm...mata ke kanan ke kiri... 

Mahasiswa ada kuasa ka nak ubah apa yang dia nak... kuasa??? faham tak apa maksud kuasa yg sebenar2nya?? kuasa tu elemen yg penting jugak yg perlu ada dlm diri seseorang tu sebelum bertindak apa2.... kuasa apa yang ada pada student? Mahasiswa lagi kot, duit pon Ptptn n orang lain  yang tanggung...

Takde la, bukan taknak bagi langsung mahasiswa bersuara...kena bersuara jugak.. sesuai dgn sistem politik negara kita iaitu demokrasi... tapi kalau nak bersuara perlulah bersuara secara smart, bijak, hebat, rasional....Baru kena tempat... aku lebih suka kalau kumpulan tu berjuang melalui kaedah diplomasi daripada kaedah demontrasi jalanan yang agak meyerabutkan... nak je aku laung "come on, tak usahlah  nak semborono mcm tu semata2 nak berjuang"

Lebih baik mahasiawa tu berkebebasan ekonomi dahulu sebelum berkebebasan politik.. Sebab bagi aku la kan kebebasan ekonomi merupakan elemen yang penting bagi mencapai kebebasan politik.. ekonomi boleh buat kita berkuasa, bila kita ada kuasa boleh la nak berkebebasan politik..

Dah la..aku taknak komen banyak2, nanti panjang entry ni... aku pon bukan banyak ilmu dalam bidang ni, sekarang aku tengah mencari ilmu dalam bidang politik ni...  walaupon aku tak berapa minat dengan politik, aku nak cabar aku sendiri belajar politik...  

 Harap maafkan kalau terkasar diatas..hehe. xda niat nak lukakan hati sesiapa.. itu sekadar pendapat..

0 COMMENT. ( ^_^ ):