BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Oct 10, 2013

Autisme?

Beberapa bulan yang lepas, bila aku bersama iman anak buahku, muncul keraguan dihati tentang kelakuannya yang aku perhatikan agak pelik sedikit berbanding dengan kanak-kanak lain. Biasala semestinya aku akan berfikir positif, mungkin itu memang sikapnya tetapi makin lama makin banyak kelakuan yang tidak sepatutnya ada pada kanak-kanak yang normal.. Tapi sekarang aku mula terfikir balik, otak aku tak henti2 fikir dan nak tau apa dan kenapa iman ada tingkahlaku yg sedemikian rupa. Bila fikir2, aku tak dapat jawapan, jadi aku bertanya kepada lecturer aku, dia kata mungkin budak tu hyper atau autisme.. Jadi aku selidik la apa simptom2nya.. Hasilnya, banyak simptom autisme ada pd iman.. Tapi itu belum check dan test lagi, macam mana nak pergi check, dengar perkataan hospital pon iman nangis tak mau pergi.. Balik nanti pasti kami akan cari cara lain untuk iman pergi jumpa Dr. Antara simptom2 tu..

Iman akan menangis dan mengamuk tanpa sebab-Pada hari tertentu, sebelum dan selepas tido dia mengamuk, sudah habis orang bertanya apa yang iman mau tetapi dia tidak memberi sebab kenapa, biasanya bila ditanya dia terus jawab apa yang dia mau. Bila orang menegurnya dia akan mengamuk kat orang tu, dia akan serang orang tu, aku pon pernah diserang sampai lari lintang pukang. Agak lama la jugak dia menangis, bila makcik dan pakcik dia dah tak tau nak buat apa kitorang biarkan sahaja. Beberapa jam kemudian dia akan berhenti menangis, dia mula senyum dan bermain seperti biasa. 

Iman juga cenderung mencederakan diri dia kalau dia tak dapat balas balik apa yang orang lain buat kat dia. Adik lelaki aku suka mengusiknya, bila dia terlalu marah dia cederakan diri sendiri seperti hantuk kepala ke dinding, mengigit tangannya, mengetuk kepalanya. Kanak2 lain mesti takut nak buat semua tu. Bila aku baca self injuries behavior itu adalah caranya untuk menarik perhatian orang dan ingin seseorang tu berasa bersalah kepadanya. Yang ni aku paling risau, dia akan buat apa saja cara untuk cederakan dia sendiri semata2 nak tarik perhatian orang.

Kadang2, Iman tak boleh disentuh ketika dia sedang tido, aku tak tau pula kenapa, waktu kecil2 dulu tidaklah seperti ni. Iman juga ada perangai pelik dalam pemakaiannya, ada sesetengah pakaian dia tidak selesa memakainya dan dia selalu memilih seluar pendek berbanding seluar panjang, aku tanya kenapa taknak seluar panjang, dia hanya menggeleng kepala. 

Iman juga kadang2 akan jadi seperti budak hyperactive, dia tak boleh dok diam. Bila dia main, dia cepat bosan dan mudah beralih perhatian daripada main tu kepada main yang lain. Lepas dia main kereta, tak sampai beberapa minit dia pergi menunggang basikal pula kemudian dia akan memanjat kerusi la, terjun dari kerusi la. Macam2. 

Dalam aktiviti belajar, dia susah sikit nak bagi tumpuan, aku ajar dia menulis, mengeja dan mengira perkara basic macam huruf A-Z, 1-10, dia agak slow sedikit tapi dia dah boleh mengira sebab tiap kali naik tangga sambil pegang tangan iman aku akan mengira dan iman ikut mengira. Bila aku perhatikan, satu kelebihan yang ada pada iman ialah daya ingatan dia, dia cepat mengingat sesuatu. Misal, jalan kemana2, dia tau jalan ke hospital sebab tu setiap kali mak aku bawa dia g hospital dia akan nangis dan mengamuk, belum sampai hospital lagi, dia dah kata taknak pergi, dia takut hospital sejak dari peristiwa dia demam teruk tu, mungkin dia tidak suka jarum di tangannya. Mungkin dia ingat lagi. Kadang2 sesuatu keadaan yang aku rasa tak mampu dingat oleh aku dia ingat.


Aku harap bila pergi check nanti tidak ada apa2 yang berlaku kat iman..



0 COMMENT. ( ^_^ ):