BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Nov 16, 2012

KENALI HIPNOTIS.




Assalamualaikum pembaca tersayang…

Ok, topik pada hari ini ialah berkenaan dengan hipnotis. Kamu semua tahu taka pa itu hipnotis atau juga disebut hipnosis.  Macam mana aku boleh kenal dengan perkataan ni? time tengok tv, citer pasal FBI yg sedang menyiasat mangsa dera, dlm cite tu dia kata nanti dia akan buat teknik hypnosis kpd mangsa tp aku tak sempat nak tengok macam mana.. Lepas tu, bila nyanyi lagu salena Gomez “ love you like song” tu ada lirik dia  I’m hypnotise by your destiny..kan!. Aku pon mula la tertanya2, apa maksud dia tu… Pastu lama2 aku lupa.. dan suatu hari ingat balik, nak try search kat google… baru aku tau apa kebenda hipnotis tu..

HIPNOTIS merupakan teknik atau praktik dalam mempengaruhi org lain secara sengaja untuk masuk ke dalam kondisi yg menyerupai tidur, yg mana seseorang yg terhipnotis boleh menjawab pertanyaan yg diajukan dan menerima nasihat tanpa melawan. Teknik ni selalu dilakukan untuk menjelajahi alam bawah sedar.

Hah..faham tak apa tu hipnotis? Dalam erti kata lainla hipnotis ni boleh buat kita tidur atau berada di alam bawah sedar. Pastu apa sja cakap kita org yg dihipotis ikut.

Bila aku tahu…aku teringatla masa zaman kanak2 aku dulu, aku pernah main hipnotis dengan kawan aku tp masa tu aku tak tau apa kebenda yg aku tengah main tu. Aku jadi penghipnotis yang menghipnotis kawan aku. Masa tu aku tak tahu macam mana aku tahu benda2 macam tu. Mula2 aku pegang tangan kawan aku, pastu suruh dia pejam mata, aku pon bisik2 kat dia dengan suara yang rendah, pastu aku tanya macam2 soalan then dia jawab dgn jujur…haha… tp itu hanya lakonan kami semata2, tak menjadi pon aku nak hipnotis orang…

Tapi kan hipnotis ni kan benda yang melibatkan pertolongan selain drp Allah…Maksud aku pertolongan dr yang halus2 tu… dia juga dianggap magic.. Bolehkah praktikkan hipnotis ni? (Soalan dlm kpla aku). Lepas tu cari la jawapan.

Kata ustaz - Ada hipnotis yg haram diamalkankan dan ada yg boleh.. Hipnotis ada dua iaitu hipnotis klasik dan hipnotis moden. Hipnotis klasik – orang yg mampu mempengaruhi dan menyelami fikiran orang lain. Contohnya macam bomoh yang membakar kemian dan guna ramuan2 tertentu, pastu dia menyelami dan ubati orang dengan ramuan2 yg dihidangkan…hehe.. aku pernah tengok adegan bomoh dengan mata kepala aku sendiri masa aku lalu rumah tok bomoh, aku intai2 la sikit…hehe..

(ha..mungkin korang kenal gambar diatas ni- Bila aku ingat balik kisah  pembunuhan kejam Mona Fendi terhadap Dato Mazlan, fuh gila, kejam gila.. Mona Fendi diberi kuasa untuk selami jiwa orang tp diguna dgn cara yg salah..)

Hipnotis moden- Korang pernah tengok tak citer, ada polis dia buat hipnotis kpd suspeknya.. dia ada macam2 cara. Dalam ni mereka hipnotis untuk tujuan menyeimbangkan bahagian otak kiri dan kanan kita supaya bekerja dengan sempurna.. Bahagian otak kanan dan kiri kita kan berfungsi secara berbeza. Dalam erti kata lain tujuan hipnotis ni untuk suspek bercakap apa perkara yang dia lakukan…dan tidak dilakukan….

Selain itu, fungsi hipnotis ni untuk meningkatkan memori kita. Ia sangat berguna selepas kita mempelajari sesuatu, terutamanya semasa exam..Mungkin korang pernah lihat gambar dibawah ni.. Ni la salah satu cara hipnotis moden....




Ok, sekian sahaja dari saya… Terima kasih kerana membaca.



0 COMMENT. ( ^_^ ):