BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jun 15, 2014

Pendedahan - Lelaki Merajuk.

Assalamualaikum...

Hati riang bila dapat menulis blog malam ini, okay malam ni aku nak jawab soalan dari salah seorang pembaca. Soalannya berbunyi " Macam mana nak handle lelaki yang kuat merajuk?"

Pertama sekali, kita perlu tahu yang kadang lelaki tak pedulikan kita bukan kerana mereka merajuk. Kita bermaksud disini adalah awak yang bernama wanita ya. Habis kalau lelaki bukan merajuk, kenapa pulak dia pergi tinggalkan kita? Merajuk lelaki adalah lebih kepada istilah bebaskan diri, Merajuk perempuan pula lebih kepada perhatian, cemburu dan sebagainya. 

Sebenarnya, lelaki tidak dapat lari daripada sikap sebegitu, kadang mereka juga tidak tahu yang mereka bersikap sebegitu. Faham tak ? hehe.. Macam ni aku bagi contoh ya. Ini berkenaan pasangan suami isteri.

Tiada ribut, tiada taufan, tetiba saja en. suami tidak ingin bersama cik isteri, en. suami pergi entah kemana tanpa memberitahu cik isteri, sedangkan sebelum kejadian en. suami baik-baik saja. Jadi, cik isteri mulalah bersangka buruk kata en. suami merajuklah, dah tak sayangkan dia la, pasang kayu tiga la. Kemudian, en.suami muncul dengan selamba, muka nampak macam takda pape yang berlaku. Cik isteri pulak dok fikir-fikir kenapa suami aku dah tak berapa dengan aku sejak beberapa hari yang lalu, tapi dah okay la pulak. Cik isteri bertanya " kenapa awak macam nak lari dari saya? En suami jawab " Bila masa pulak? "

Kita boleh lihat disini yang suami pon tak perasan yang dia telah membuatkan isterinya fikir yang bukan-bukan melalui tindakannya. Wanita ni inginkan orang yang dia sayang selalu dekat dengan dia, bila lelaki berjauhan mestilah dia fikir macam-macam. Kalau kamu perasan yang suami kamu tidak berapa nak rapat dengan kamu, jangan fikir dia dah tak sayangkan kamu, sebenarnya suami kamu hanya pergi sekejap ja, dia pergi bebaskan diri, bukan pergi bebaskan bom yer.. Dia pergi mungkin sebab nak fikirkan jalan penyelesaian masalah yang dia hadapi dan hal-hal yang berkaitan dengan hidup dia.. bila dah okay, dia balik juga jumpa kamu.. hehe..

Okay, berbalik kepada soalan. Anda pasti yang si dia merajuk? atau anda sendiri yang rasa dia merajuk? Anda dah tanya kenapa dia bersikap sedemikian? 

Kadang lelaki bila dalam kes merajuk, dia tak mahu dipujuk, dia nak tenangkan diri, pastu dengan selamba buat muka takda pape muncul depan kita. Bila ditanya pon, kadang tak dijawab, lelaki sukar nak kongsikan masalah mereka, lainlah kita perempuan, baru jumpa mak jemah kat stesen bus, dah macam-macam kita cerita. Tetapi, jalan yang terbaik ialah kita perlu tanya sendiri dengan pasangan kita apa yang dia suka dan tidak suka tentang tindakan kita kepadanya. Bila bertanya tu kena ada caranya, jangan tanya dalam keadaan emosi atau mood xokay, tanyalah dengan bijak..hehe

Tetapi ada juga lelaki yang merajuk inginkan perhatian. Aku ada kisah benar ni ya, begini ceritanya.. 
Tunang merajuk sebab cemburukan anak buah tunangya. Kenapa? Tunangnya dok melayan anak buah jer, dia pula rasa kurang perhatian. Pastu merajuk nak putus tunang. Anak buah pulak yang jadi mangsa, yang suka sebelumnya sekarang kurang suka. Wajarkah hanya kerana layanan tunang lebih kepada anak buahnya ambil keputusan nak putus? Ini hanyalah tindakan seorang yang tidak matang. Bukan begitu tunjukkan kasih sayang. Rasa macam panas lah pulak badan ni..

Okay dah, assalamualaikum..semoga menjawab..

*sory ayat tidak konsisten.





0 COMMENT. ( ^_^ ):