BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Sep 18, 2013

Perasaan?


Hari ini kita berbicara tentang perasaan atau orang putih panggil feeling. Dalam psikologi, perasaan diertikan sebagai Concious subjective experience of emotion (pengalaman subjektif sedar mengenai emosi). Bagaimana perasaan anda sekarang? Gembira, Sedih, Terharu, Bimbang, Takut, Sayang, Sakit, Geram, Sunyi, Kecewa dan seumpamanya? Pernahkah anda merasai perasaan sebegini? Jangan kata tak pernah ya, robot sekarang pon dah ada perasaan tau.. Kita tak boleh hidup tanpa perasaan bukan? Aku tak boleh bayangkan kalau hidup tanpa perasaan. Aku pernah tengoksatu  cerita omputih tu, nama apa entah aku lupa, manusia tak boleh ada perasaan kalau tak kene tangkap la jawabnya, kena hukum.. Mental kejap aku tengok cerita macam tu. 

Contoh bagaimana perasaan anda pertama kali jatuh cinta. Mesti selalu senyum sorang2, sengih sana sini. Happy semacam ja.. takut la pulak aku. Tapi bila putus cinta rasa sakit dan sedih bukan? macam ada something yang cucuk dalam hati ni, bagi yang dah pernah putus cinta tu tau la rasanya macam mana, sebab tu ada yang sanggup terjun bangunan, kerat nadi, mengamuk bagai.. Anda jangan tiru aksi yang sedemikian  rupa ya..

Kita semua bermain dengan perasaan bukan? Perasaan kita selalu ja berubah, yang herannya sekejap boleh berubah, baru pagi tadi kita gembira tetapi sedih pulak pada malam ni.. Memang tak dinafikan dalam masa sehari, banyak perasaan yang melanda diri aku ni, aku bangun pagi aku gembira sebab semangat nak p kelas, lepas kelas tu tetiba aku rasa bimbang sebabnya aku tengah fikirkan anak saudara aku yang nakal tu, aku juga sedih bila teringat family, pada masa yang sama takut memikirkan nasib aku.. Sekejap ja, bila jumpa kawan2, aku buat la muka happy balik, takkan nak bermasam muka.. Haha, kesimpulannya kita respon atas apa yang kita fikirkan..dan situasi juga.. orang lain pon boleh mempengaruhi perasaan kita juga,,tatkala orang sedang bersedih atas kematian ibunya takkan kita mau happy di depannya.. Aku teringat dulu waktu seminar kerjaya, kawan sebelah aku dia nangis sebab dengar lagu sedih yang dimainkan, aku juga turut menangis, berjangkit dengan dia, sangat malu aku masa tu, tak bawak tisu, menangis hingus keluar meleleh.. 


Sebenarnya best cerita pasal perasaan ni, ada macam2.. Ada setengah orang memang taknak ambil tahu pon pasal perasaan ni.. macam taknak ambik port sangat. Tapi ingat jangan bermain dengan perasaan, merana nanti. Yang baiknya kita mesti pandai kawal perasaan..
ok, aku stop disini.





0 COMMENT. ( ^_^ ):