BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jul 8, 2017

Kerelevanan poligami.

Bila disentuh pasal poligami tentu kaum lelaki suka. kaum wanita pula duka. haha. Tiada isteri yg sanggup dimadu. Yang ada tu mungkin satu pengorbanan seorang isteri demi menjaga rumah tangga yang dibina daripada berkecai begitu sahaja. Iye, mungkin ada isteri yang menunjukkan dia tiada masalah sekiranya bermadu,tapi sejauhmana dia ikhlas/redha jika dimadu?.

Orang selalu kata nak payung emas kasilah encik suami berkahwin lagi, bawa madu untuk si isteri. Adakah payung emas itu benar2 wujud? Tidak, payung emas tidak wujud, tidak ada dalil yg mengatakan ia wujud, yg ada hanya cerita reka2an @ hadis palsu berkenaan payung emas. Jadi, para isteri yg kasi suami kawen lain jgn terlalu mengharapkan payung emas. Nanti merajuk pula, bila tiba masa kita disana bertanya "mana payung emas untuk saya?". Tapi, tak mengapa xda payung emas, anda ada pahala yg Allah bagi berkat dari pengorbanan & kesabaran anda bagi orang lain kongsi suami. Tak semua isteri dikurniakan kesabaran setahap itu. Dulu, aku prnh terbaca status pensyarah aku kt fb, beliau ada buat kajian berkaitan poligami. Soalan dituju kpd kaum lelaki/suami dlm list friendsnya. Soalan berbunyi "Adakah anda berkeinginan untuk memiliki isteri lebih satu?" Kalau ya,nyatakan sebab. Lebih ramai yang jwb Ya, antara sebab diringkaskan:

-Nak bantu kaum hawa yg memerlukan bantuan.
- Mampu dari sg kewangan, yakin boleh adil.
-Naluri Lelaki ingin punya lebih dari satu isteri.
-Sunnah Nabi S.A.W
- Jika dikasi lampu hijau oleh isteri, just follow.
-Inginkan keluarga besar.
-Ingin kelainan dlm rumah tgga.

Ada juga yg tidak berkeinginan mempunyai isteri lebih dari satu atas sebab:

-Isteri sy sdh ckp sempurna di mata sy.
-Tak boleh, nnti kecoh dunia..haha
-Hanya ada satu nama dlm hati sy iaitu isteri sy.
-Xsanggup hancurkan hati isteri.
-Rasanya satu isteri sdh ckp utk buat keluarga sy bahagia.
-Isteri amanah Allah,mmg dia xsempurna,sy pon xsempurna, sampai bilapun sy brhrp hanya dia seorang menyempurnakan sy.

Nak berbahas pjg2, aku bknla arif sgt, mmg poligami tu xslh tp yg slh bila niat tu tersasar. Kalau ada yg nk berpoligami sebab bosan asyik dk ngadap isteri sorang tu ja kt rmh, kalau begitu..sampai bila2 pon xckp. Teringat kata2 ustaz Pahrol kalau bosan/jemu melanda rumah tangga, tukarlah keadaan bukan tukar pasangan. Take Note yer.Tukar keadaan tu mcm mana? Nanti mak jemah ada masa, mak jemah kongsikan tips. X pon boleh search blog ustaz pahrol.

Kaum suami kena sedar xsemua isteri boleh terima poligami. Yg ada mgkin satu dlm sejuta, dan hanya satu dlm sejuta kaum suami yg xterfikir nak berpoligami.. eh..gitu plk kan. Kalau aku jadi lelaki, aku nak tergolong dlm satu dlm sejuta tu. Dan kalau aku jd wanita aku xnak tergolong dlm satu dlm sejuta tu. Bg aku,isteri tu bknnya nasi, nk ditambah2.

"elerr..ckp blh la, kalau kau jd lelaki, kau blm tentu mampu menepis godaan/keindahan donia ni.."

Ya..Walaupon aku bukan lelaki, aku tahu x mudah nk menepis godaan syaiton bila berdepan dgn wanita. Aku sendiri pon bila nampak wanita cantik, xberkedip jgk. Hang janganla kata aku ni lesbian plk. Penglihatan lelaki & wanita tu berbeza. Apa yg perlu buat?. Tepuk dada tanya iman.

Kaum suami jika teringin berpoligami ada baiknya berfikir dahulu dampaknya pd semua org terdekat.Mak jemah xnak leter pjg2, nanti ada plk yg kecam mak jemah.

Assalamualaikum.

*Aku belum berkahwin,hanya memberi pendpt.

0 COMMENT. ( ^_^ ):