Feb 6, 2016

Kisah housemate part 15- akhir


Bbrp bulan kemudian chichi whatsaap aku. Katanya " kakak tu dah berubah, xmcm dulu lg, dhla makin cantik, jumpa trs salam sy, dia kata ada betul jgk apa yg awk kata melalui surat tu, dia berubah sbb surat awk. awak tulis apa?". Ya, sbnrnya DIA tu berusia dr kami, kami pggl kakak, saja aku biasakan DIA dlm cerita ni. Alhamdullillah, aku pon happy dia dh berubah. Aku igt lps dia baca surat aku, makin berapi. Tiada apa2 istimewa tulisan aku tu sampai dia blh brbh, mgkin dia berubah sbb yg Maha Esa. Aku cuma jelaskan segala yg berlaku dlm rmh tu, aku jelaskan apa sbnrnya yg berlaku & apa yg jd slh faham. Ttg ayam tersilap goreng, selipar dia yg sengaja aku alih sbb nk tgk dia bebel ke x (jahatnya aku), mnta maaf kt dia sbb aku pandang sbb dia berkelakuan unnormal, dia plk sengaja pandang kami sbb nk takutkan kami mgkin. Aku sarankan dia pi check kesihatan. Itu saja. Xdpt nk sampaikan bila bersemuka, Surat la jalan satu2nya cara aku perbaiki semua. Aku bukannya nk mengaibkan dia. Aku pon bkn baik sgt. Cuma aku ingin berpesan kpd yg menyewa rmh lbh2 lg ramai dlm satu rmh, setiap org ada perangainya sendiri. Kita kenali dulu perangai housemate msg2 & bljr utk terima. Semua yg berlaku bersebab. Kita sendiri pon kena jaga tatasusila jika dk serumah, misal jika anda sdh terbiasa hidup dgn bantuan org lain yg tlg kemas apa saja anda buat. Tapi, anda kena igt dlm menyewa rmh xblh buat mcm tu, walaupun romate or housemate anda kenal dh lama, anda agak dia xmarah. Jgnlah mcm tu, nnti org kata kita tiada adab, anda ja xtau. Suami isteri pon blh gaduh sbb xda tatasusila, inikan pula geng2 kita. Jd. lps mkn kemas, ambik @ pinjam brg housemate minta izin dulu, lps guna brg simpan. Tetapi, jika anda tau anda tu perfectionist @ terlampau pembersih anda jgn suruh org jd mcm anda. Itu dlm kategori unnormal dh. Anda sendiri yg kena ubah. Pilihla yg sederhana. Wallahualam. Semoga Allah ampunkan dosa aku kpd yg prnh aku sakiti hati mereka.

-Tamat-

No comments:

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...