Jul 23, 2014

Hukum Melintas Depan Orang Solat.

Bila singgah solat dimana-mana,aku selalu resah bila dapat saf belakang,. Aku tidak berapa suka orang melintas depan ketika aku sedang solat. Walaupun dia sudah menunduk dan meraendahkan sebelah tangan macam orang minta lalu. Entah,aku rasakan ia tidak beradap, sudah banyak kali berlaku pada aku. Ia buat solat aku tidak khusyuk,ia juga buat aku bersangka yang bukan bukan tentang orang yang melintas dihadapanku. Aku fikir mereka tidak hormat aku dan tak pandang aku. Aku sedih sangat, mereka tak tahu ke hukum melintas depan orang solat ni??

Rasulullah SAW pernah bersabda:

لَوْ يَعْلَمُ الْمَارُّ بَيْنَ يَدَيِ الْمُصَلِّي مَاذَا عَلَيْهِ، لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَمُرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ

Maksudnya“Kalaulah seseorang yang melintasi di hadapan orang yang solat mnegtahui hukuman ke atasnya nescaya baik baginya berdiri 40 daripada melintasinya.”

Riwayat al-Bukhari (510) & Muslim (507)


(Sumber dari jabatan mufti wilayah Persekutuan)

Jelas kat sini haram melintas depan orang solat jika dia sudah menggunakan takbir dan sutrah. Tolonglah tahan dan berhenti sebentar bukan lama pon. 

Aku juga pernah melintas depan orang solat sebab masa tu darurat nak cepat tapi rasa bersalah pula dengan orang itu. Ia macam tidak sopan dan tidak ada etika. Jadi jangan melintas sesuka hati di hadapan orang solat. Tunggu sehingga orang tu siap solat, bukannya lama, beberapa saat sahaja.

No comments:

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...