Jun 13, 2014

Kemelut SV dan Supervise


"SV akak tu cerewet dik, akak pon tak tau apa yang dia nak, dah banyak kali proposal akak kena tolak"

Petikan SMS dari akak yang aku kenal melalui dunia maya. Beliau merupakan seorang guru, ditawarkan oleh KPM untuk melanjutkan master, sehingga sekarang proposalnya masih tidak diterima oleh supervisor. Jadi, dia minta bantuanku. Bukan sebab aku boleh buat proposal tu diterima, tapi aku cubala sedaya upaya untuk tolong beliau.

Mungkin tidak ada instinct antara beliau dengan SV. Itu jawapan umum yang boleh aku jangkakan. Hehe. (Macam-macam la kau fara).

Disebabkan kena fokus kerja lagi, biasala kan tugas guru sekarang semakin banyak. Jd ia telah membuatkan beliau tidak ada masa untuk berjumpa face to face dengan SV. Beliau tidak dapat nak memahami SV, SV pon tidak dapat memahami beliau. Jadi, tidak tahu apa yang sebenarnya.SV inginkan.

Setelah aku meneliti proposal yang direject oleh SV tersebut, melihat pada komennya aku sudah tahu SV tersebut seorang yang cerewet, maaf tiada niat untuk menilai seseorang. Maksud cerewet aku disini ialah setiap orang ada cerewetnya tersendiri, mereka mahu apa yang mereka mahu. Mungkin SV nak Supervise dia ikut apa yang dia nak. Tapi sayangnya, tidak semua supervise memahami apa yang SV nak. Kadang SV pula tidak memahami supervise. (Sila jangan pening)

Kadang ada orang kurang faham kalau hanya mendengar apa yang diterangkan tetapi mudah faham kalau diterangkan dengan cara visual (lukisan, gambar), Ya, mereka ialah orang visual. Ada orang juga dengan hanya mendengar sahaja sudah faham apa yang diterangkan oleh SV. Ya, mereka adalah orang listening. Itulah manusia, kita semua berbeza.

Antara komen terkenal SV beliau ialah proposal tidak cukup panjang.

Hah? 28 page pon masih kurang panjang?- Kata hatiku (maaf, jahat pulak hati ini)
Ada SV yang nak proposal panjang berjela, ada yang taknak panjang-panjang, bergantung kepada SV kita. Biasalah manusia kan berbeza.

Apa yang aku belajar dr sv aku dulu, berapa page itu tak penting yang penting isinya. Kalau dah menjawab gap of research dan dah buat orang faham bila baca kita punya proposal okay la. Orang kata, kualiti lagi penting berbanding kuantiti. Kadang kita ingat apa yang kita tulis tu dah betul, tapi dimata SV tak betul. Kita jangan terus kutuk dia kata "apa la SV aku ni cerewet nak mampos, aku buat tu tak kena , buat ini tak kena"..hehe Jangan begitu. Sesekali kita kena ikut dia sebab dia yang banyak ilmu dari kita, jadi dia lebih tahu apa yang betul dan tak betul. Kita masih merangkak rangkak lagi. Kalau boleh kita kutiplah ilmu daripadanya sebanyak mungkin sebab beliau dah banyak pengalaman kan, tapi dengan niat menuntut ilmu bukan niat sekadar ingin lepas master.

Assalamualaikum..


3 comments:

nurbijen said...

Percaya atau tidak, proposal utk saya sambung PhD dulu cuma sehelai... Macam tak percaya jer bila SV terima apa yang saya tulis dalam satu muka surat tu...
Sekarang pun mmg saya buat apa yg telah dicadangkan masa proposal yg dah di submit tu...

farazura said...

Owh yaka? Hebat la puan nurbijen.. Sekarang dah Dr. kan Puan? hehe..tahniah

ranni putri said...

Ijin Post Yahh
Tunggu Apalagi Segera Daftar dan Depositkan Segera Di E D E N P O K E R . X Y Z
- Minimal Deposit 15.000
- Bonus New Member 10.000
- Bonus Next Deposit 5%
- Bonus Rollingan 0,5%
- Bonus Refferal 10% (Seumur Hidup)
REAL PLAYER VS PLAYER !!!

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...