BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jan 10, 2014

Manusia dan Tekanan



Manusia dan Tekanan memang sukar untuk dipisahkan. Semua orang pernah berasa tertekan bukan. Tidak perlu aku terangkan lagi bagaimana rasanya. Kita tertekan dengan macam2 masalah. Tertekan dengan masalah kerja, pelajaran, rumahtangga, sahabat, pasangan. Haiwan ada masalah tak? hehe..

Bila perhatikan orang-orang sekeliling, bermacam cara mereka cope masalah stress diorang. Kadang2 buat aku tergelak juga.

Bagaimana orang coping stres?

Adik aku bila dia stress dia menari dan memekik  sorang2 katanya. Dia menngadu masalah stress tu pada aku. Kerjanya yang buatkan dia jadi stress. Aku menasihatinya dan last2 aku kata itulah kerja. Mana2 sama ja. Then, dia diam.

Ada sorang kawan aku ni bila dia stress, jelas nampak diwajahnya, muka ketat ya amat, mata merah. Aku nak tegur pon takut.

Ada juga bila stress, pergi meraung atas bukit, tempat yg kurang orang lalu lalang, luahkan segala apa yang buat dia stress (macam dalam filem tu). Aku tidak pernah cuba cope dengan cara ini.

Ada yang tido sepanjang hari. Bila dia tido dia dah tak pikir masalah dia tu katanya. Habis bila dah bangun stress balik ka? Ya.. datang balik. Jadi, cope cara ni kurang berkesan.

Ada yang pergi shopping2, cuci mata ke sana sini. Katanya boleh hilangkan stress. Bila aku banyak duit kot aku guna cara ni.

Lecturer yg stress dengan pelajar yg mengadu banyak masalah padanya. Apa cara terbaik? Start kereta, pi balik umah, tinggalkan tempat yang buat kita stress tu. Tapi bagi yang terikat dengan masa bekerja tak boleh buat dengan cara ni.

Kat tempat kerja aku dulu, pekerja tu stress, kelam kabut betul buat kerja, sampai apa yang dia buat tu banyak silap. Bila bos check, hasil kerjanya kurang berkualiti. Kena berhadapan dengan bos balik. Tapi bagus la, sebab kerja banyak dia stres, pada masa yang sama dia cuba selesaikan masalah stress dia tu. Masalah berhadapan dengan bos tu, jangan risau, bos boleh bodek..

Mak aku stress? Dia mengamuk.. habis semua barang musnah.. tak lama lagi kosong la rumah aku. (sory mak, sy jadikan mak contoh). Semakin banyak barang yang dimusnah, semakin kurang stress..

Kanak-kanak ada stress tak? Ada, Cuma kita ja yang tidak mengganggapnya sebagai stress. Kecuali mereka yang betul2 memahaminya. Diorang kanak-kanak lagi, mungkin diorang tak dapat nak berbuat apa2. Cuma bergantung harap pada kita.


Setiap orang ada tahap tekanan yang berbeza sama ada sikit atau banyak. Yang mengawalnya bergantung pada kita sendiri, kawal cara yang betul atau sebaliknya. 

*Sekadar melepaskan bosan.


0 COMMENT. ( ^_^ ):