Dec 10, 2013

KITA NI BIAS BUKAN?



Apa itu bias atau berat sebelah?
Kalau ikut kamus dewan bias bermaksud kecenderungan atau sikap prejudis terhadap seseorang atau kumpulan terutamanya dalam perlakuan yang tidak adil.
Bias ni sering berlaku dalam kehidupan seharian kita. Bias ada macam2 jenis.. bias gender, bias dalam keluarga, kumpulan, kawan, pendidikan, kerja dan sebagainya.. Tapi kali ni aku nak tulis pasal bias pemikiran, ia istilah dlm psikologi sosial..  


Okay, cuba kamu sediakan kertas dan jawab soalan di bawah.. Tulis ja kat mana2, tp jangan tulis atas meja sptmana yg selalu kamu buat kat sekolah dulu tu..

1. Saya tidak hadir ke kelas hari ini kerana?
2. Pointer saya sangat baik berbanding dengan semester lepas kerana?
3. Saya berjaya dapatkan kerja itu kerana?
4. Saya gagal dalam subjek sejarah kerana?



Sudah? Okay.. Berdasarkan kepada jawapan kita, bila sesuatu perkara yang berbau kejayaan atau positif, kita cenderung mengaitkannya kepada faktor dalaman kita. Manakala sesuatu yg berbau kegagalan atau negatif kita cenderung memberi jawapan berdasarkan faktor luaran. Itulah yang dikatakan sebagai bias keutamaan kendiri atau self-serving bias..

contoh soalan 1 di atas, bagi yg jawab xhadir kls sebab bus lambat, demam, sakit perut, pening kepala atau sesuatu yg disebabkan oleh takdir (faktor luaran), sebenarnya dia sedang bias terhadap dirinya sendiri.. walaupun sebenarnya dia tidak hadir ke kelas kerana bangun lambat.. (faktor dalaman). Kita akan cari alasan yang tidak menampakkan yg kita ni buruk..

Bagi soalan 2, soalan positif kan.. kebanyakan orang cenderung untuk memberi jawapan berdasarkan sebab diri kita sendiri.. sudah tentu kita beri jawapan – pointer sy baik berbanding mggu lepas kerana kerja keras saya, usaha gigih saya.. ada ka orang bagi jawapan sebab saya meniru dalam exam walaupun dia betul2 meniru dalam exam..

Begitu juga soalan 4, jawapan kita- kerana subjek sejarah sangat susah, xde rezeki.. walaupun kita gagal kerana tidak membaca..


Jadi nak kata disini, pemikiran kita ni bias,kita akan mengaitkan sebab takdir atau orang lain atas perkara buruk atau nasib yg melanda diri kita, jarang sekali kita mengakui kesilapan kita.. kita akan cari juga sebab lain semata2 nak selamatkan diri kita…

Akan bersambung dgn tajuk bias2 yg lain..


No comments:

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...