BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Dec 6, 2013

CURIGA??

Apa maksud curiga atau mat saleh cakap suspicious?
Secara ringkasnya, curiga bermaksud suatu fikiran yg tidak berpegang kepada prinsip rasional ataupun perasaan syak wasangka seseorang terhadap orang lain.

Orang  kata polis ni mesti kena ada sifat curiga.. Pasai apa pulak?
Sebab dengan sifat curiga itulah dia akan menjalankan tanggungjawabnya. Setiap kali dia lihat orang, dia rasa curiga, ada saja yang dia rasa tak kena walaupun sebenarnya tidak ada apa2 pon.. nampak org yg buat dia curiga dia bergerak buat kerjanya.. pastu banyak la kes tersalah tangkap la, tersalah tembak la.. Jadi ia nak kata satu kelebihan ka kelemahan?

Security pon sama… Adik aku dah banyak kali kena, adik aku jenis yang selekeh orangnya, Wajahnya boleh dikatakan mcm org jahat pon ada juga aku tgk (hbs la kalau adik aku tau) Tapi dia ni pijak semut pon takdak mati ma…. Nak dijadikan cerita, Pada suatu hari, dia pi beli barang yang mak aku kirim di sebuah kedai mat jemah yg glamour tu, kebetulan masa tu berlaku kes kecurian kat kedai tu, tak pasal2 adik aku kena tangkap dengan security.. Pasai apa? Security tu kata dia lari itu satu hal.. keduanya, air muka dia macam dia yg bersalah, ada rasa takut2..

Orang kata kalau kita buat salah kita takut atau gelagat kita kelihatan pelik berbanding sebelum, kalau xbuat salah lebih tenang..  Tp ia songsang la pulak dgn adik aku… Sbnrnya, dia jenis penakut orgnya, bila dia berdepan dgn sesuatu dia xleh kawal perasaan takutnya..

Masa dia kecik2 dulu, (skrg dh umur 15 thn).. aku selalu buli dia.. Aku tuduh dia ambil duit aku.. (pdhl acah ja).. mata jadi merah, takut2 walaupon dia tak buat.. Jadi, kalau kita sendiri tgk org tu berkelakuan mcm tu, dari sini mestilah kita tersalah menilai dan salahlah keputusan kita kan.. Tp kenapa ada manusia yg body languagenya songsang dan tak betui seperti mana kes adik aku ni? Macam mana boleh jadi lagu tu? *takleh nak jawab, kena explore dulu..

Banyak lg kes polis ni suka sgt nk tgkap org yang tak buat salah, geram betul.. Bukan nak salahkan polis.. mungkin dengan sifat curiga yg dia ada tu yg menyebabkan dia tersalah menilai seseorang..



*Maaf bukan nak memperlekehkan tgs polis atau security, Cuma bercerita hal yg realiti..



0 COMMENT. ( ^_^ ):