BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Nov 13, 2013

Pekerjaan yang paling mahal gajinya..


Tahukah anda pekerjaan yang paling mahal gajinya di dunia ialah berfikir. Satu idea hebat ada yang bernilai berjuta-juta ringgit, dan ada juga idea yang tdk perlu dibayar tapi mampu mengubah dunia. Itu adalah pekerjaan berfikir.

Siapakah orang yang "berfikir"..?

Orang yang pandai berbahas/berdebat ialah orang pandai berfikir- (Ini hanya perangkap)

Orang yang dapat jawab soalan matematik yg susah dan teka teki ialah orang yang berfikir- (Ini hanya perangkap)

Orang yang jawab soalan sukar yang diberi cikgu ialah orang yang pandai berfikir- (Ini hanya perangkap).

Semua orang-orang di atas ni sudah tentu orang yang pintar atau IQ yang tinggi tapi tidak semestinya orang yang mahir berfikir. Kenapa pulak? Menurut Ainon Mohd, ramai orang yang pintar, apabila berfikir mereka hanya mengambil sudut pandangan mereka sahaja, mereka akan mempertahankan sudut pandangannya dengan menggunakan IQ mereka. Bila dah jadi macam ni, mereka rasa tak perlu nak dengar pandangan atau pendapat orang. Mereka ada ego yang tinggi, mereka anggap merekalah yang betul dan menganggap orang lain salah. Ini lah orang panggil gegala "perangkap kepintaran".

Cuba lihat orang2 disekeling anda.. ada dak gegala ni? aku sudah jumpa jawapannya, Baru aku faham.. sebelum ni aku hanya tanya pada diri aku sendiri kenapa dia jadi macam tu... Bila aku selongkar buku ni, baru jumpa jawapan.. So, aku tak yah la nak pening lagi bila tengok kelakuannya macam tu..

Habis siapa orang yang berfikir ni..? Orang yang berfikir ialah orang yang mempunyai persepsi yang luas, pandai membuat ramalan, pandai cari maklumat baru, pandai memberi nilai kepada maklumat. Misalnya, walaupun kita tak diberi maklumat lengkap ttg sesuatu masalah, kita boleh guna otak untuk menghasilkan maklumat tambahan sendiri. Dalam erti kata lain ialah berfikir.. Jadi, kita kena banyak persepsi la sebab persepsi ni la proses pertama kita dalam berfikir. Apa kebenda persepsi? Persepsi merupakan proses minda kita membaca alam,mentafsir alam, dan memahami alam.. Berapa kerapkah kita berpersepsi setiap hari?Jadi, berapa kerapkah kita berfikir? Time mana otak kita kita berfikir?   Entah..aku pon tak tau..kena banyak membaca.. yang aku tau, bila kepala otak kita penat time tu la kita banyak fikir..apa yang difikir tu Wallahu'alam la..


Jadi, Marilah kita sama2 rebutlah peluang kerja ni.. Mahal gajinya..hehe..



0 COMMENT. ( ^_^ ):