Sep 12, 2013

Praktikal Part 2

Assalamualaikum.. Entry ini sambungan daripada praktikal part 1..

Syukur Alhamdulillah praktikal sudah pon selesai..
Agak sedih jugak la perasaan aku sewaktu melangkah kaki meninggalkan tempat praktikum..
Teringat dekat pekerja2 disitu yang baik dengan aku.. Tapi pada masa yang sama gembira sebab bebas daripada berasakan asam garam dunia pekerjaan..

Ok, kita sambung bercerita tentang organisasi dan praktikal. Bila sebut organisasi sudah tentu ia tidak lari daripada seseorang yang perlu bekerja dalam kumpulan kan walaupun pada hakikatnya manusia tidak suka bekerja secara berkumpulan. Ada macam-macam karenah organisasi tetapi tidak ada organisasi yang begitu perfact yang sentiasa dalam keadaan aman dan mempunyai kelebihan. Setiap organisasi pasti ada kekurangan juga cuma kita tidak tahu kerana tidak mahu tahu. Kita bekerja dengan manusia, manusia tu berbeza, berbeza sikap, tingkahlaku, fikiran, perasaan. kemahiran, pengalaman dan sebagainya. Mereka ini perlu bersatu untuk mewujudkan sebuah organisasi. Sebab itulah wujud pengkhususan, setiap organisasi ada bahagiannya yang tersendiri yang berfungsi untuk memenuhi keperluan organisasi. 

Apa yang ada dalam organisasi?
Dalam organisasi ada pihak atasan dan pihak bawahan. Pekerja bawahan bekerja untuk pihak atasan, segala perintah atau suruhan orang bahawan  yang buat. Habis tu pihak atasan buat apa? Mengarah la, kan sesuai dengan titlenya sebagai pengarah..hehe. Aku lihat dunia pekerjaan ni macam dunia hipokrit, bila mereka bersama sesama mereka, mereka berlagat seperti seseorang yang baik dan suci bila di belakang hancur. Mereka sangat pandai memakai topeng. sekejap topeng tu, sekejap topeng ni. Tapi di sebalik topeng tersenbunyi wajah yang sebenar yang mungkin tiada siapa yang mengenali mereka. Contohnya, seorang pekerja yang berdepan dengan bos akan memakai topeng emas, bila di belakang nampaklah topeng yang sebenar. Biasala nak hidup kan, kita kena pandai cope. Satu lagi nak bagitau, lecturer aku kata kita kenaa pandai "Bodek" orang di sekeliling kita termasuklah bos, barulah kita cepat untuk ke atas. Itu sudah lumrah. Bodek disini bukan beerti bodek cara kasar, bodek ni cara halus tapi bukan guna bomoh ok tapi guna akal kita. Ni kita kena ada ilmu komunkasi, bagaimana nak berkomunicate dengan orang sekeliling kita dengan cara yang betul. 

Stres dalam kerja?
Semua pekerja akan mengalaminya sama ada suka atau tidak. Pekerja akan stres bila job demand tinggi dan akan stress juga bila job demand rendah. Jadi kerja tu kena ala kadar la, walau bagaimanapun ia bergantung kepada individu itu sendiri. Ada sesetengah orang lebih suka banyak kerja, ada yang suka sedikit kerja. Bagi aku banyak kerja lebih bagus. Aku sanggup balik kerja lewat semata2 nak siapkan semua kerja aku. Mengikut pengkaji (nama apa entah aku tak ingat) orang yang mempunyai personaliti Type X cenderung untuk stres berbanding personaliti Type Y. Personaliti Type X dan Type Y anda boleh seacrh kat google..hehe

Sebenarnya banyak lagi nak cerita tapi aku rasa cukup itu saja setakat ni. 




No comments:

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...