BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Aug 14, 2013

Alkisah Duit Raya.



Bila sebut pasal raya, salah satu yang orang ingat ialah duit raya lebih-lebih lagi bagi yang kanak-kanak. Di waktu kanak-kanak, mereka berfikir rumah siapa yang patut mereka kunjungi, bagi rumah orang kaya diutamakan, maklum la rumah besar pasti duit rayanya besar juga bukan.. Berkunjung kerumah orang pula semata-mata hendak mengumpul duit raya, tuan rumah yang bijak berkata " Makan dulu, baru dapat duit raya".. Cepat2 makan, lepas habis beratur ramai-ramai bersalam dan minta duit raya, itu pon kalau tuan rumah kasi. Habis satu kampung pi beraya, tak cukup sekampung kami pi beraya kat kampung jiran dan jiran kepada jiran.. Sanggup jalan kaki jauh semata-mata nak bertanding siapa yang dapat kumpul duit banyak.. Masa tu duit raya semuanya duit syiling, orang yang kaya sikit ja kasi duit kertas. Masa tu bagi kami RM1 pon dah banyak, 10 sen tu kiranya orang kedekut taik idung masin.

Itu raya pertama, raya kedua pi raya kubur belakang umah aku ja, cabut rumput, bersih2 kubur, tolong doakan si mati, ada la jugak orang baik hati sana bagi duit raya kat kami. Tak cukup lagi, pi balik kampung, memang tak sah kalau tak balik kampung. Pakcik dan Makcik bagi duit raya, ada Pakcik yang kaya tapi kedekut, Pakcik yang tidak berapa nak kaya kasi lagi tinggi daripada Pakcik yang kaya tadi. Ia jadi isu perbualan hangat kami adik-beradik, sampai sekarang tak tahu kenapa berlakunya hal yang sedemikian. Balik rumah, matahari belum muncul lagi, kami sekawan keluar rumah, masing2 tanya dapat berapa duit. Raya pertama + Raya kedua + Rajin Puasa = Banyakla jugak.

Tapi sekarang dah lain, tak macam dulu, aku tengok budak beraya dah takda kumpul duit syiling lagi, orang sekarang dah banyak duit ka..? Adik aku, dok rumah ja dah dapat duit lebih daripada aku dapat waktu kanak2 dulu, itu pon bagai nak rak pi kunjung berkunjungan ke rumah orang. Raya kedua, raya kat kubur memang makin hari makin pupus dah. Balik Kampung? sekarang dah tak terbalik sejak nenek pergi meninggalkan kami.. Adakah tradisi balik kampung juga kian pupus?  

Itu di waktu kecilku, sekarang aku tidak lagi macam zaman kecilku tau, aku berkunjung umah oeang bukan semata2 mahukan duit, melainkan semata2 mengisi perutku, waktu itu la aku harus isi sebanyak mungkin kerana hanya waktu itu sajalah peluang untuk aku merasakan makanan yang hanya terhidang di hari raya. Duit Raya? Sekarang aku dah besar... siapa kata orang besar xdapat duit raya? aku pon dapat..hehe... Tapi terasa malu pulak bila dapat duit raya.. dan bila dah besar ni pikir nak cari duit kat mana la nak bagi duit raya kt anak buah yang ramai..hehe


Zaman yang memakan tradisi.. Habis tu zaman anak2 kita pula macam mana? 

0 COMMENT. ( ^_^ ):