BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jul 28, 2013

Ramadhanku sekarang bukanlah yang dulu.


Bila terkenangkan ramadhan di zaman kanak-kanak.. terukir senyuman lucu dibibirku..
Aku dan kawan-kawanku adalah manusia yang tidak pernah kenal erti dok diam.. Wajah kamilah yang selalu orang kampung jumpa.. di situ sana sini.. wajah kami sentiasa muncul menceriakan suasana kampung...

Terkadang wajah ini lah yang membuatkan orang kampung naik bosan dan wajah inilah membuatkan orang kampung rindu.. Kami suka bermain di depan rumah orang kampung ketika ketiadaan penghuni rumah tu.. Di depan rumah makcik kampung kami jadikan tangga rumahnya sebagai tangga kejayaan.. Tangga tersebut kami hias dengan bunga-bungaan.. rumput, daun pokok, batang kayu, pasir dan banyak lagi.. Menghias tangga menggunakan imaginasi dan kreativiti kami sendiri.. Sesekali aku membayangkan itu tangga yang bakal dilalui oleh aku suatu hari nanti.. Seperti cinderella yang berpakaian cantik berjalan ke di karpet merah sambil ditonton oleh banyak orang.. Tangga karpet merah yang dilalui orang2 besar atau orang yang dikenali.. Pengaruh cerita dongeng kepada kanak2 memang kuat..

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang kami tunggu2kan.. Kami bertanding sesama sendiri.. Siapa yang banyak berpuasa dialah yang menang, pada malam raya kami menghitung jumlah hari yang kami berpuasa.. Aku juga pernah mendapat tempat yang pertama iaitu orang yang paling banyak berpuasa. Bagi kami orang yang banyak berpuasa adalah orang yang hebat kerana dapat bertahan menahan lapar dan dahaga.. itu pon hanya 20 hari dicampur pula dengan puasa tipu.. Ada hari yang aku tak dapat nak bertahan..nampak air paip pon meleleh air liur.. Aku menelan air semasa aku aku mengambil wuduk..disangkakan orang aku hanya berkumur... Orang yang banyak berpuasa jugak, banyak la dapat duit raya nanti.. Haha..lawak bila ingat balik.. Sesekali kami berpakat untuk tidak memberitahu orang lain, waktu kami pergi menjual buah nangka di keliling kampung kami terpedaya dengan bau nangka yang sangat  enak dengan warna nangka yang kekuningan membuatkan kami ingin mencuba nangka tersebut... haha..


Perasaan berpuasa di waktu kecil dulu tidaklah seperti sekarang...
Kalaulah ada kuasa putarkan waktu..akanku pilih di waktu kecilku..
Tapi ia mana mungkin bisa terjadi... Waktu bergerak ke hadapan bukan ke belakang...
Apa yang penting sekarang fokus waktu sekarang dan akan datang..
Semoga hari akan datang lebih baik dari yang semalam..




0 COMMENT. ( ^_^ ):