May 15, 2013

CIKGU OH CIKGU..




Cikgu oh cikgu..
Tanpa cikgu saya tidak akan menjadi macam saya sekarang..
Jadi yang macam mana..? saya boleh menulis, membaca, mengira, mewarna, dan sewaktu dengannya…hehe..kira menjadi la tu..

Selamat hari cikgu sedunia..

Bila aku recall balik apa yang berlaku pada aku pada zaman sekolah dulu..
Macam2 cacatan yang indah malah yang kurang indah pon masih lagi berlegar-legar bermain di minda aku..

Antara cacatan2 itu ialah waktu kelas fardu ain.. darjah 3, semua pelajar diberi tugas untuk menulis perkataan “Alhamdulillah” dalam tulisan jawi.. Macam biasa ustaz mesti jalan2 ke setiap meja, pastu ustaz berhenti di meja aku..pastu mengusap kepala aku dan mengatakan yang tulisan jawi aku sangat bagus.. apa lagi kembang la hidung 3 inci..hahaha.. kawan aku sebelah tu tetiba masam muka dengan aku, mungkin dia kecil hati sebab ustaz tak puji dia.. jadi, aku pon tak sedap hati.. aku kata la yang tulisan aku tak cantik pon tulisan dia lagi cantik..dia terus senyum.. tengok!! Pujian salah satu cara untuk buat orang suka kat kita.. 
sampai sekarang bila jumpa ustaz tu dia selalu kata “ cantik tulisan jawi fara”.. Terima kasih la Ustaz..

masa darjah lima, cikgu lempang pelajar dengan buku, semua kelas aku kena termasuk aku, sebab? Semua tak siapkan homework.. hui, boleh tahan jugak sakitnya, ada kawan2 aku sampai menangis, aku tak menangis sebab aku keras sikit..haha.. Tapi aku tahu mungkin cikgu tu menghadapi stress yang sangat tinggi.. kalau aku jadi cikgu pon, mungkin aku jugak bertindak begitu.. pelajar ni pon satu.. malas buat kerja.. itula ganjarannya.. tp malas tu sebab apa? Mesti ada sebab kan..
tapi nasib baik la cikgu pukul aku masa tu.. kalau tak aku tak berubah jadi budak yang rajin buat kerja sekolah lps tu tapi kerja sekolah bg subjek cikgu tu ja la.. hehe..

Dan sekali lagi cikgu yang sama marah aku sebab didapati meniru dalam kelas..haha.. aku salah seorang pelajar yang nakal jugak tapi aku budak baik..haha.. terima kasih cikgu sejak peristiwa tu saya jadi takut nak meniru.. dan maafkan saya sebab buat cikgu marah..

Ada cikgu yang sangat baik dengan aku, walaupon aku ni malas sangat nak belajar subjek dia.. disebabkan keprihatinan cikgu dan sungguh2 dalam mengajar, aku mula minat dengan apa yang cikgu ajarkan…bila exam hampir tiba, cikgu berpesan kepadaku “ fara..buat yang terbaik ya” aku nampak senyuman dan wajahnya seperti seorang ibu berpesan kpd anaknya dan exam SPM aku berjaya mendapat keputusan cemerlang dalam subjek dia..hehe.. then aku pi jumpa dia, wajahnya menunjukkan yang dia sangat gembira…

Terima kasih cikgu..atas keprihatinan cikgu… walaupun saya pelajar yang nakal, bermasalah dan banyak karenah.. Cikgu terus support saya tanpa sedikit pon kata2 keluhan dari cikgu..

Ada Cikgu yang sangat sporting dan sempoi.. bila cikgu mengajar ada saja lawak cikgu.. Cikgu selalu kata“fara ni proaktif la..patutnya semua tiru macam fara..” haha.. aku ingat lagi kata2 tu..  itu sebab aku tak suka tunggu cikgu suruh buat latihan.. dah memang dalam buku tu semua latihan kena buat.. jadi aku buat la then suh cikgu check bagi markah.. lain la kalau cikgu kata xyah buat..
Sebenarnya cikgu sedang guna teknik yang betul, memuji pelajar dapat memotivasikan pelajar untuk btgkahlaku positif dalam pembelajaran..

Tapi aku sangat sedih bila ada pelajar yang kata cikgu ada sikap bias, not fair, pilih kasih dan sebagainya.. orang kata cikgu buat aku macam emas sedangkan mereka gangsa saja. aku tengok cikgu bagi layanan yang sama ja dalam kelas Cuma cikgu sering sebut nama aku dalam kelas dan aku selalu ja kena tanya soalan.. Kenapa cikgu suka sebut nama aku itu aku tak tau.. mungkin nama “fara” tu komersial.. mudah ingat dan mudah sebut kot.. ada yang kata aku membodek cikgu.. oh no! itu tidak benar, Aceli.. aku adalah manusia yang  sedikit pon tidak pandai untuk membodek orang.. aku rasa tak perlu nak bodek2 nak dapatkan ilmu dari cikgu.. Tapi xpa la, biasa la manusia kan.. 

Terima kasih  Cikgu, sungguh besar jasa cikgu sehingga tak terbalas emas permata..
Teruskan usaha mendidik anak bangsa..


No comments:

TEMPAHAN PAKAIAN DAN ALTERATION MURAH-MURAH

🤷Ada kain pasang tapi tak tahu nak tempah kat tukang jahit mana?  🤷‍♀Ada masalah saiz besar (xxl ke atas) tapi takut tukang jahit taknak a...