BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Apr 25, 2013

KITA DAN BOHONG.( Kenapa kita selalu bohong ???)





Sewaktuku termenung..dan asyik termenung tetiba ada sesuatu symbol bermain di kotak fikiran aku ni.. nak tau symbol apa? Simbol “?????” beserta dengan cahaya lampu yang tidak berapa nak menyala..

Apa yang aku fikirkan?
Aku tak tahu sama ada korang pernah terfikir tak apa yang aku fikir. Begini.. aku dapati setiap kali kita bercakap dengan orang sekeliling, ada ja perkataan yang bohong muncul sewaktu kita bercakap. Dalam erti kata lain, sebenarnya kita tak nak berbohong tapi tak tau tetiba ja boleh cakap bohong.. sebab? Kita nak senangkan hati orang sekeliling tu..walaupon kita berbohong..

Contohnya, mak aku bermusuh dengan makcik bedah dan dia tak suka kalau nama bedah disebut2, apatah lagi berhubung dengannya.. suatu hari aku jumpa makcik Bedah di pasaraya, makcik Bedah tegur dan bertanya khabar berita dariku. Dari belakang aku nampak mak aku, kemudian terus meminta diri pergi dari tempat tu. Mak aku nampak la, aku tengah cakap dengan seseorang dan dia bertanya.

“Kau cakap dengan siapa tu? Tanya mak.
“ Dengan makcik Ni (kawan baik mak aku yg selalu p rumah) Mak.. kawan mak tu” jawab aku sambil bohong.
Jelas tak disini tujuan aku bukan saja2 nak bohong tp aku tak nak mak aku marah kat aku dan nak jaga hati mak aku..

Contoh lainnya, bila tengah berbual dengan kawan.
“ Wei, kenapa kau selalu lambat datang ke kelas” tanya kawan.
“ Bus lambat datang la, aku tunggu lama giler” jawab aku.
Sebenarnya, bukan bus yang lambat, kita sendiri yg lambat turun.
Jelas tak kat sini yang kita bohong sebab nak tutup kesalahan/ kelemahan diri kita.
dan macam2 lg contoh yg mnyebabkan kita brbhg sbb prkara2 yg kecik kuman ja.
Konsep macam ni sama la macam abang aku, man besar, kalau bercakap janji tu janji ni.. padahal cakap saja ja nak senangkan hati orang, tp janji dia xbuat pom..

Ok, yg jadi persoalan aku la.. kenapa mesti kita bohong? Padahal kita tak berniat pon nak bohong.. kalau macam ni makin tambah la dosa..hehe..

Dalam kepala aku ni penuh dgn symbol ???????.
Adakah ada istilah yg dpt mnggambarkan situasi tersebut? Yg dpt memberi penerangan kpd situasi tersebut.. aku dh cuba cari kat pakcik google tapi.. apa yg harus aku taip? Bohong ..memang tak dapat jawapan..apa yg aku dapat ialah rancangan Betul ke Bohong yg kena karen tu.. 
Jadi kepada sesiapa yg tahu atau pernah belajar ka apa ka.. tolong bg info pada sy.. setiap persoalan kan ada jawapan.. selagi tak jumpa jawapan selagi tu aku dok pikir..
HA.. Siapa yg pakar psikologi.. sila jelaskan..hehe.. 


0 COMMENT. ( ^_^ ):