BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Apr 29, 2013

CERITA PADA SUATU MALAM.


Masa aku pi pasar malam hari tu.. aku jalan sorang-sorang..
Jalan-jalan cari makan..
 dari jauh aku nampak pengemis (lelaki,tua).
Lantas sifat belas kasihan tu mesti datang kan..
Tangan aku secara perlahan hendak menyeluk saku seluar, 
nak keluarkan duit..
Tetiba.. bila aku pi dekat.. asap rokok menghampiri ruang hidungku..

Aku ingat asap rokok sape.. 
rupanya pakcik peminta sedekah tu..
Apa lagi.. aku memang tak boleh tahan dengan asap rokok..
Aku berjalan di lorong lain.. tak jadi nak bagi sedikit wang pada pakcik tu..
Dalam fikiran aku “ peminta sedekah pon merokok juga ka?
rokok dahla mahal.. mampu pulak dia beli.. 
Malboro pulak tu..haha
ka ada orang yang bagi dia..? (macam2 la kalau bercakap dengan hati ni)

Macam mana aku tahu malboro? Aku merokok jugak ka?? Haish.. tidokla..
Hidung aku ni selalu terhidu  bau asap rokok sedemikian..
Bau asap tu silap hari bulan dapat buat aku pengsang..
Bau asap tu persis bau asap rokok lecturer aku dan abang aku yang ambik rokok Malboro..

bau asap rokok tu sama ka berbeza?  
Tak kan.. bau asap rokok abah aku lain..rokok Dunhil..
Dunhil  lagi la poning baunya..setiap kali abah aku merokok depan aku, aku selalu lari pi jauh sebab aku tak tahan dengan bau asap rokok..
Abang dan abah aku salah seorang perokok tegar..
Mereka dan rokok tak boleh dipisahkan bagai aur dengan tebing..

Dulu rokok tu untuk orang yang berstatus tinggi…
maksudnya orang yang merokok tu orang yag kaya ja..
tapi sekarang dah lain.. orang yang status rendah atau yang miskin pon merokok juga.. dan sanggup buat pelbagai cara semata2 untuk beli rokok.. maka tak hairanla kalau pengemis jugak merokok..

Aku tak tau apa sebenarnya yang unik sangat rokok tu sehingga berjaya membuat ramai orang ketagih dengannya.
walaupon banyak iklan sana sini yang mendedahkan kesan pengambilan rokok ni yg sangat merbahaya.. tapi aku rasa iklan tu belum berjaya.. orang tetap merokok..
sebab aku rasa susah nak ubah sikap atau tanggapan orang tu sendiri.. macam mana er nak cakap.. ok, contohnya, abang aku tu..dia tau rokok tu bahaya tapi dia rasa semua tu takkan berlaku pada dia.. kalau dia ada rasa macam tu, macam mana dia nak ubah..
kalau nak kata kesedaran tu memang dia sedar..  tapi tanggapan dia tu..

Ok, aku berhenti disini..kalau tak berhenti makin panjang berjela post ni.. 
Tajuk tu action ja..hehe
Ok, akhir kata fikir-fikirkanlah..

0 COMMENT. ( ^_^ ):