BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Feb 29, 2012

ANTARA IDEAL DAN REALITI- BELAS KASIHAN.



Aku sangat setuju dengan kata2 penulis Sofiyah Satuyah Rasin yang berbunyi..

" Manusia mempunyai suara hati yang tersepit antara panggilan suara hati dengan realiti yang berlaku"

Keadaan ini dimana keinginan ingin membantu sesama manusia tidak dapat dipenuhi kerana 'realiti' tidak membenarkan. Inilah hakikat daripada Dia yang Al-Qadir dan Al-Muqtadir. Kuasa mutlak untuk mentakdirkan sesuatu peristiwa ke atas hamba yang bergelar manusia adalah milik Allah yang Al-Qadir. Dia jugalah yang Al Muqtadir, yang Maha menentukan apa yang dilalui oleh setiap makhluk-Nya.

'Ideal' yang dimaksudkan ialah apa yang sepatutnya dilakukan mengikut peraturan dan hukum termasuk kebaikan2 yang tercetus dari suara hati yang murni.

Melihat kesusahan orang lain sepatutnya membantu...
Melihat kezaliman sepatutnya membanteras.
Dosa dan larangan wajib dijauhkan...
pahala dan suruhan ditegakkan...
Hak diberi..
Tanggungjawab dilaksanakan....


'Realiti' bermaksud apa yang mampu dilakukan bergantung kepada situasi berlaku. Dalam keinginan meronta untuk melakukan ideal, pelbagai  cabaran dan rintangan dilakukan. Ada yang benar2 menjadi halangan dan adakalanya kelemahan itu sekadar alasan untuk tidak berbuat.

Aku teringat dengan peristiwa yang terjadi ke atas aku... Masa aku tengah jalan2 dengan kawan2 ke kawasan KL.. Aku ternampak seorang wanita pengemis yang sedang dukung seorang baby, kecil lagi baby tu...  di bawah jambatan...dan ada seorang kanak lelaki bersamanya... Wanita tu berbaju lusuh... rambut dan badanya xterurus... begitu juga anaknya..aku lihat dari jauh... di hadapan aku ada jalan raya...
Dalam fikiran aku " kesianya anak dia, xde tempat tinggal ke..?? macam mana dia bagi makan anak dia..?? mana ayah dia???ayah dia pengemis jugak ke..?? "

soalan2 aku tu xterjawab.... terdetik suara hati ingin membantunya " kalaula aku ada rumah sendiri, aku bawak diorang tinggal bersama aku, macam, mana aku nak bantu diorang..? bagi duit  yang aku mampu bagi  pon dah ok.."   aku xdapat nak pergi tengok diorang sebab kat depan aku ada jalan besar...xde tempat lalu lintas pon... Pada masa yang sama kawan2 semua dah jalan kat depan tinggal aku kat belakang...kawan2 aku pon sempat juga lihat tapi masa tu semua mau cepat2...

suara hati untuk membantu tidak dapat dipenuhi.. Aku terus jalan kehadapan mengejar kawan2ku yang ingin menuju ke sesuatu tempat.. Hanya perasaan simpati dirasai tanpa berbuat apa2. Realitinya..?? kamu semua dah faham kan....???  

Aku hanya mampu berdoa kepadaNya..

banyak lagi peristiwa yang berlaku kat kita semua dimana wujudnya keliru iaitu antara ideal dan realiti...




P/S= Time nak g dinner kolej, kawan aku sebut pasal kejadian ni, pastu aku nangis...sebab kesian kat anak dia...dan tanya diri aku kenapa aku xdapat bantu dia....kenapa...???  sok seh sok seh hingus keluar sbb nangis, make up pon dah hilang...

Feb 25, 2012

MACAM MANA NAK HIDUP INDAH.



Masa berblogwalking... jumpa wedsite ni koleksi terbaik haha... memang terbaik la... banyak jugak info2 yang menarik..

Menang hidup tak selalu indah kan dan amat sukar untuk kita kecapi keindahan itu...

ada beberapa point yang perlu kamu ambil perhatian kalau kamu ingin hidup indah...

1. CINTA.
hiduplah dengan cinta, mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2.RESPECT.
memberi dan menerima, sudah menjadi hal yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. membuat orang senang itu menyenangkan, let get do it.

3.BERSYUKUR.
Tak ada yg lebih daripada kata hidup, berterima kasihlah bahawa Tuhan telah memberikan hidup pada kita. mari jadikan hidup penuh syukur.

4.BAHAGIA.
Kata orang, bahagia itu relatif tapi punya tanda minimal yakni senyum. Orang yg berbahagia selalu menunjukkan senyumnya yg paling manis. Bukankah senyum pada sahabat tu satu ibadah.. kan..

5. FORGIVENESS.
Banyak orang stress gara-gara tak bisa memaafkan dirinya dan orang lain. Hidupnya yang penuh kemarahan, yg akhirnya membuat ia tertekan , padahal jadi orang pemaaf lebih menyenangkan.


6. BERBAGI 
Salah satu cara membuat hidup itu tidak sepi adalah dengan berbagi. Berbagi apa saja, curhat sama teman, berbagi kasih sayang dengan anak yatim atau yang lainnya.

7. KEJUJURAN
Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambal jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.

8. KETULUSAN
Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.

9. KEPEKAAN 
Suatu keajaiban yang diberikan Tuhan pada kita adalah hati. Dengan hati, kita bisa merasakan sedih dan senang, bisa memilih kebenaran. Tinggal kita menjaga hati yang tetap peka

10. KEDAMAIAN 
Kedamaian adalah anugerah yang sangat mahal. Jadi carilah kedamaian di dalam dan di luar hati anda.







Feb 14, 2012

MUZIK YANG BUAT KITA SEDIH.


















aku suka bonar dengar muzik macam gini.... bukan dengar untuk menangis tapi sekadar relakskan minda... huhu. sebenarnya banyak lagi muzik2 yang sedih cam gini..., xsanggup aku mendengarnya, habis airmata aku nanti..hahaha..  biasanya kaum hawa la yang mudah sangat nangis dengar muzik sebegini... kaum Adam?? jangan harap la... depa menangis sbb2 yg tertentu ja.. kalau ada, angkat tangan....

Kalau dalam movie, filem, drama, video dan sewaktu dengannya mesti diorang akan pakai muzik2 yang sedih macam ni dalam babak yang sedih... itulah yang buat penonton sampai nangis, kalau tanpa lagu agak2 korang akan nangis tak...??? hehe.. rasanya sesuatu cerita yang berjaya buat penonton tu nangis sebab ada babak sedih beserta dengan muzik yang sedih.... kalau babak sedih muzik rock xjadi la beb... hahaha..

kalau dalam novel la kan, untuk buat para pembaca yang membaca sampai nangis pulak cam mana eh...??
mungkin melalui kata2 kot...






Feb 9, 2012

OH MAK....





Ya Allah panjangkanlah umur mak ya Allah....

Lindungilah dia kemana sahaja dia berada Ya Allah....

Ampunkanlah segala dosa mak aku ya Allah dan ampunkanlah dosa kami terhadap mak Ya Allah...

Berkatkanlah segala usaha mak Ya Allah...


hanya doa dan kasih sayang  sahaja dapatku berikan pada mak....


Maafkan saya mak sebab xdapat penuhi keinginan mak... kami anak yang kurang baik...


Mak selalu dan sanggup berkorban apa sahaja demi anak2 mak...

sedangkan anak2 mak jarang dan ragu2 tuk berkorban demi  mak....

mak menjaga kami tanpa sebarang balasan...

sedangkan kami selalu ingin balasan atas apa yang kami berikan kepada mak.....

mak selalu buat kami tersenyum....

sedangkan kami selalu buat mak sedih.....


Xde sesiapa yang sehebat mak....

mak wanita yang paling cantik dan paling hebat di mata kami...

maklah segala2nya bagi kami....

kami xboleh bernafas tanpa mak disisi kami.....

kami nak mak selalu ada disisi kami....

kami minta maaf atas segala kekurangan dan kesalahan kami pada mak......


terima kasih mak atas segalanya yang mak curahkan kepada kami....

kami janji kami akan menjadi anak yang hebat macam mak....



hehe...hari ni bukan hari ibu tp aku sangat kagumi seorang insan yg bergelar ibu ni iaitu mak aku.... mak aku banyak berkorban untuk kami adik-beradik... dia tak kisah pasal dia, tapi dia kisahkan anak2nya, dahlah anak2nya semua degil dan nakal, susah nak dikawal.... hehe...aku nakal time kecik2 dulu ja, sekarang x...

"mak nanti sy beli sebuah rumah yang besar tuk mak ye, rumah ni dah nk runtuh menampung kami yg besar2 dan berat2 plak tu" aku selalu cakap cam tu kat mak...mak aku cakap " nanti aku pakai tongkat dulu la"

mak janganlah risau nanti kami akan usahakan demi mak....

terima kasih byk2 mak....kami sayang mak....


inilah mak aku, cantik kan...macam aku kan...haha perasan la.