BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Follow Disini

Jan 29, 2011

JALANI HIDUP APA ADANYA.

Keadaan dunia ini penuh kenikmatan, banyak pilihan , pnh rupa dan byk warna. Semua itu bercampur- baur dgn kecemasan dan kesulitan hidup dan kamu adalah sebahagian dari dunia yg brd dlm kesukaran.
Kamu tdk akan pernah menjumpai seorg ayah, ibu, kawan, sahabat, tempat tinggal tau pekerjaan yg pdnya tdk terdapat sesuatu yg menyulitkan. Bahkan kdgkala justeru pd setiap hal itu trdpt sesuatu yg buruk dan tidak kamu sukai. Maka dgn itu, padamkanlah panasnya keburukan pd setiap hal itu dgn dinginnya kebaikan yg ada pdnya. Itu kalau mahu selamat dgn adil dan bijaksana krn setiap luka ada harganya.

Allah menghendaki dunia ini sebagai tmpat bertemunya dua hati yg slg berlawanan, dua jns yg slg brtolak blkg, dua kubu yg slg bertentangan , dan dua pndapat yg brtentangan; yg baik dgn yg brk, kebaikan dgn kerosakan, kebahagian dgn kesedihan. Dan setelah itu, allah akan mengumpulkan semua yg baik, kebagusan dan kebahagian itu di syurga. Adapun yg buruk, kerosakan dan kesedihan di neraka.

Maka jalani hidup ini sesuai dgn kenyataan yg ada, jgn larut dlm khayalan dan jgn kamu menerawang ke alam imaginasi. Hadapi hidup ini dgn apa adanya ; kawallah jiwa kamu untuk dpt menerima dan menikmatinya. Bagaimanapun, tdk mungkin semua tmn tulus kpd kamu dan semua prkara sempurna di mata kamu sbb ketulusan dan kesempurnaan itu cirri dan sifat kesempurnaan dunia.

0 COMMENT. ( ^_^ ):